امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://kalengi.cloob24.com
0

 

کنترل سطح مایعات با فلوتر یا قطعات دیگر کاربرد زیادی در برق صنعتی دارد و ما در این آموزش در کالنجی سعی داریم کنترل سطح مایعات با فلوتر را  آموزش دهیم

کنترل سطح مایعات با فلوتر مکانیکی

ساده ترین نحوه کنترل سطح مایعات با فلوتر، از طریق فلوتر مکانیکی صورت می گیرد. فلوتر مکانیکی قطعه ای است که درون خودش یک گوی دارد که به هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن  فلوتر، گوی حرکت کرده و کنتاکتی که درون فلوتر هست قطع و وصل می شود. در انتهای فلوتر سه سیم وجود دارد که یکی سیم مشترک (com) هست و دو تای آن کنتاکت بسته (nc) و دیگری کنتاکت باز (no) هست. و برای تشخیص سیم ها می توانیم به کاتولوگ فلوتر رجوع کنیم و اگر کاتالوگ در دسترس نبود می توان با مولتی متر سیم ها را تشخیص داد.

 

 

از فلوتر به دو صورت می شود استفاده کرد یکی اینکه فلوتر را در بالای مخزن قرار دهیم و زمانی که مخزن پر از آب شد فلوتر بالا بیاید و پمپ را خاموش کند و روش دیگر این هست که فلوتر را در ته چاه یا مخزن قرار دهیم و هنگامیکه چاه یا مخزن خالی شد پمپ را قطع کند و از سوختن پمپ جلوگیری کند. در بعضی از پمپ ها که کاملا پمپ در آب غوطه ور می شود فلوتر به پمپ وصل هست که موقع خالی شدن آب پمپ قطع می شود.

فلوتر الکترونیکی

روش دیگر از نحوه کنترل سطح مایعات، استفاده از فلوتر الکترونیکی هست که سه عدد سنسور فلوتر به فلوتر الکترونکی وصل می شود و این سنسور ها درون مخزن در سه وضعیت قرار می گیرند 1- بالا ترین سطح مایع 2- پایین ترین سطح مایع 3- ته مخزن یا چاه. در نهایت رله فلوتر عمل می کند.

 

 

 

در پایین سنسور یک پیچ به نام SELECT قرار دارد، اگر این پیچ وصل نباشد هنگامیکه مخزن پر شود پمپ را خاموش می کند و از سر ریز شدن آب جلوگیری می کند و اگر فاز به این پیچ بدهیم برعکس عمل می کند یعنی موقعی که مخزن یا جاه خالی شد پمپ خاموش می شود و از سوختن پمپ جلوگیری می کند.

 

در پایین نمونه ای از سیم بندی مدارات کنترل سطح مایعات با فلوتر را مشاهده می کنید:

 دانلود ویدیو

 

کنترل سطح مایعات با فلوترکنترل سطح مایعات با فلوترکنترل سطح مایعات با فلوتر

کنترل سطح مایعات با فلوتر

منبع: وبسایت کالنجی آموزش برق

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه